نویسنده دکتر مهدی برزویی  تبلیغات    BTL  ATLTTL,   بازاریابیتبلیغات,

بازاریابان به دو روش فعالیت‌های تبلیغاتی را انجام می‌دهند. آنان در این روش‌های تبلیغات، خدمات یا محصول یک کمپانی را برای بازار تبلیغ می‌کنند که این روش بصورت انبوه بوده و تعداد زیادی از مخاطبان را در برمی‌گیرد و یا به ‌روی ایجاد ارتباط با یک گروه خاص مشتری متمرکز بوده و مخاطبان کمتری را هدف قرار می‌دهد. استراتژی‌های تبلیغات بازاریابی در دو دسته مجزا تعریف می‌گردند: فعالیت‌های بالاتر از خط (ATL) و زیر خط (BTL). اما نباید فراموش کرد که با رویکردی یکپارچه به نام روی خط  (TTL) می‌توان تبلیغات را موثرتر انجام داد. برای دانستن این سه استراتژی توجه به موارد ذیل اهمیت دارد.

ATL

روشی است که کمپانی‌ها بطور کاملا انبوه با مخاطبان خود در تعامل هستند. این روش به‌روی مشتریان هدف کمپانی‌ها و شرکت‌ها متمرکز نیست. زمانی که سازمان‌ها بخواهند مخاطبان را تشویق به دیدن فروشگاه یا محصولات کنند که این روش بسیار سودمند خواهد بود. همچنین این روش عالی‌ترین راه برای دیده شدن است.تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجلات از  روش‌های ATL هستند.

BTL

 بر خلاف روش فوق، این استراتژی بر تعداد محدوی از مشتریان متمرکز بوده و زمانیست که سازمان بخواهد پیامی خاص را به یک بخش بازار ارسال کند. بر خلاف استراتژی ATL که اندازه‌گیری و ROI آن سخت است، در این روش می‌توان بازگشت سرمایه را نسب به استراتژی قبلی بیشتر تضمین نمود. تبلیغات فضای باز مانند بوردهای ساندویچی، بازاریابی مستقیم مانند پیامک و ایمیل، حمایت مالی از رویدادها، روابط عمومی مانند کنفرانس مطبوعاتی و بازاریابی ویروسی و تبلیغ در فروشگاه مانند تجارت بصری، پاپ‌آپ‌های خرده فروشی، نمونه محصول و پروموشن های ویژه فروش از این دسته هستند.

TTL

در این استراتژی ترکیبی از دو استراتژی  ATL  و  BTL استفاده می‌شود. تفکر کل‌نگر در این استراتژی نهفته بوده و ارتباط با مشتریان متفاوت را تسهیل می‌نماید. این استراتژی به دیده شدن بیشتر سازمان و همچنین یادآوری برند کمک شایانی می‌کند. دو ابزار بسیار مهم دیجیتال مارکتینگ و همچنین مارگتینگ ۳۶۰ درجه از اجزای اصلی این استراتژی هستند. بازاریابی تاثیرگذار در این استراتژی نقش کلیدی را ایفا می‌نماید.

نتیجه گیری

ارائه یک راه‌حل نهایی و از قبل تعیین شده درباره اینکه کدامیک از استراتژی‌ها می‌تواند برای کمپانی مفیدتر باشد، شاید اشتباه است اما با تمرکز بر منابع داخلی و همچنین مشتریان سازمان، بازاریابان می‌توانند بهتر تصمیم‌گیری نمایند.

اقیانوس آبی

اقیانوس هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *