نویسنده دکتر مریم عسگری  استارتاپ‌ها  سرمایه گذارسرمایه گذاری استارتاپفرشته سرمایه‌گذار

یک فرشته سرمایه‌گذار همچنین به عنوان یک سرمایه‌گذارخصوصی، سرمایه‌گذار مرحله کشت ایده یا فرشته تامین‌کننده  نیز شناخته می‌شود. فرشته سرمایه گذار فردی با سرمايه بالا است که پشتیبانی مالی برای استارتاپ‌های کوچک یا کارآفرینان را به طور معمول در ازای سهام مالکیت در شرکت فراهم می‌کند. اغلب، فرشته‌های سرمایه‌گذار در بین خانواده و دوستان کارآفرین یافت می‌شوند. بودجه‌ای که فرشته‌های سرمایه‌گذار تأمین می‌کنند ممکن است یک سرمایه‌گذاری یک مرحله‌ای برای کمک جهت پاگرفتن  کسب‌وکار بوده یا یک تزریق مداوم برای پشتیبانی، رشد و پیشبرد اهداف شرکت  در مراحل دشوار اولیه کسب‌وکار باشد .

نکات  کلیدی

 شناخت فرشته سرمایه‌گذار

فرشته‌های سرمایه‌گذار افرادی هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه استارتاپ‌ها هستند. بیشتر فرشته‌های سرمایه‌گذار دارای بودجه اضافی هستند و به دنبال نرخ بازده بالاتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های سنتی هستند. فرشته‌های سرمایه‌گذار در مقایسه با دیگر وام‌دهندگان شرایط مطلوب‌تری ارائه می‌دهند، زیرا آنها معمولاً بودجه خود را جهت سرمایه‌گذاری در اختیارکارآفرینانی قرار می‌دهندکه به تازگی کسب‌وکار خود را شروع کرده‌اند. فرشته‌های سرمایه‌گذار همچنین به عنوان سرمایه‌گذاران غیررسمی،  فرشته‌های تامین‌کننده، سرمایه‌گذاران خصوصی، سرمایه‌گذاران مرحله کشت ایده یا فرشته‌های کسب‌وکار  نامیده می‌شوند. این افراد معمولاً افرادی متمول هستند و سرمایه‌های خود را در ازای سهام مالکیت یا بدهی قابل تبدیل به استارتاپ‌ها تزریق می‌کنند. برخی از فرشته‌های سرمایه‌گذار از طریق بسترهای تامین مالی جمعی آنلاین یا ایجاد شبکه‌های فرشته سرمایه‌گذار جهت جذب سرمایه‌ها در کنار هم سرمایه‌گذاری می‌کنند.

فرشته سرمایه‌گذار کیست؟

اصطلاح “فرشته” از تئاتر “برادوی” آمده است، زمانی که افراد ثروتمند برای پیشبرد تولیدات تئاتر پول می‌دادند. اصطلاح ” فرشته سرمایه‌گذار” اولین بار توسط ویلیام وتزل بنیانگذار مرکز تحقیق در زمینه سرمایه‌گذاری در دانشگاه نیوهمپشایر استفاده شد. وتزل مطالعاتی را در زمینه چگونگی جمع‌آوری سرمایه توسط کارآفرینان انجام داد. فرشته‌های سرمایه‌گذار معمولاً افرادی هستند که موقعیت “سرمایه‌گذار معتبر” را بدست آورده اند اما این یک پیش‌نیاز نیست. کمیسیون بورس و اوراق بهادار فرشته را اینگونه تعریف می‌کند:  فردی که دارایی خالص به ارزش ۱ میلیون دلار (به استثنای اقامتگاه شخصی) دارد، یا فردی که در طی دو سال گذشته ۲۰۰ هزار دلار درآمد داشته است، یا زوج متاهلی که درآمد مشترک ۳۰۰ هزار دلار داشته اند. البته، سرمایه‌گذار معتبر بودن با داشتن فرشته سرمایه‌گذار مترادف نیست. اساساً این دو گروه هم دارای توان مالی هستند وهم تمایل به تأمین بودجه استارتاپ‌ها را دارند و این بسیار مورد استقبال  استارتاپ‌های تشنه پول است.

منابع تامین مالی

فرشته‌های سرمایه‌گذار به طور معمول از بودجه خود استفاده می‌کنند، برخلاف دیگر سرمایه‌گذارانی که از به اشتراک گذاری سرمایه خود با دیگر سرمایه‌گذاران امتناع می‌کنند و اموال خود را در صندوق مدیریت استراتژیک سرمایه‌گذاری می‌کنند جایی که از سوددهی و تداوم آن اطمینان داشته باشد. گرچه فرشته‌های سرمایه‌گذار معمولاً افراد هستند، اما نهادهایی هم مانند یک شرکت با مسئولیت محدود، یک کسب‌وکار، یک صندوق سرمایه‌گذاری یا صندوق امانات نیز می‌توانند به‌عنوان یک فرشته سرمایه‌گذار در تامین مالی مشارکت کنند.

ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها

فرشته‌های سرمایه‌گذاری که سرمایه خود را در اختیار استارتاپ‌هایی می‌گذارند که در مراحل اولیه فعالیت با شکست روبرو می‌شود، سرمایه‌های خود را به طور کامل از دست می‌دهند. نرخ بازده داخلی مؤثر برای یک سبد موفق متعلق به یک فرشته سرمایه‌گذار تقریبا ۲۲٪ است.گرچه این نرخ بازده ممکن است برای سرمایه‌گذاران خوب به نظر برسد ولی برای کارآفرینانی که در مراحل آغازین راه‌اندازی کسب‌وکارشان هستند گران خواهد بود، اما معمولاً منابع تامین‌کننده سرمایه ارزان‌تری (مانند بانک‌ها) برای چنین کسب‌وکارهای ریسک‌پذیری در دسترس نیست. این امر باعث می‌شود که فرشته‌های سرمایه‌گذار برای کارآفرینانی که هنوز در مرحله راه‌اندازی کسب‌وکارشان هستند، مناسب باشند. سرمایه‌گذاری فرشته‌های سرمایه‌گذار درطی چند دهه گذشته افزایش یافته است و طمع سودآوری اجازه داده است تا منبع اصلی تامین مالی برای بسیاری از استارتاپ‌ها شود. این به نوبه خود، نوآوری را تقویت کرده است که  سبب رشد اقتصادی می‌گردد.

اقیانوس آبی

اقیانوس هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *