نویسنده دکتر مریم عسگری   ، استارتاپ هاسرمایه گذاریسرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها

سرمایه‌گذاری در یک استارتاپ این پتانسیل را دارد که بازده قابل توجهی را به همراه داشته باشد، اما این یک کسب‌وکار بدون ریسک نیست. هیچ تضمینی وجود ندارد که یک کسب‌وکار نوپا شروعی موفقیت‌آمیز داشته باشد و در صورت عدم موفقیت، سرمایه‌گذاران ممکن است آن را رها کنند. قبل از اینکه به‌عنوان یک فرشته سرمایه‌گذار یا به‌ واسطه کمک گرفتن از یک بستر تامین مالی جمعی، در یک کسب‌و‌کار ریسک‌پذیر یا یک استارتاپ سرمایه‌گذاری نمایید، چندین سؤال اساسی وجود دارد که باید جواب آنها را بدانید.

چه میزان درگیری لازم است؟

سطح درگیری در یک استارتاپ که همراه با سرمایه‌گذاری در آن باشد، مستقیماً با نوع سرمایه‌گذاری مطابقت دارد. به عنوان مثال، کسی که در یک استارتاپ از طریق یک شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌تواند تعامل محدودی با تیم استارتاپی داشته باشد. در حالیکه، یک فرشته سرمایه‌گذاردر حال بررسی یک سناریوی بسیار متفاوت است.

اگرسرمایه‌گذاری توسط فرشته‌های سرمایه‌گذار صورت بگیرد، به ایشان اختیاری داده می‌شود و این بدان معنی است که آنها نیز با رهبر استارتاپ می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داشته باشند. در مقایسه، سرمایه‌گذارانی که ازطریق بستر تامین مالی جمعی مشارکت دریافت می‌کنند، به حد و اندازه یک فرشته سرمایه‌گذار، اجازه دخالت ندارند. درنهایت، این امر بسیار مهم است که شما در امر نحوه سرمایه‌گذاری و میزان آن کاملا شفاف باشید و مشخص کنید که تا چه اندازه در امور استارتاپ دخالت خواهید داشت.

بازه زمانی چیست؟

در مقابل هر داستان موفق ، صدها استارتاپ وجود دارند تا بتوانند به سوددهی برسند. سرمایه‌گذاری یک بازه طولانی مدت است، اما مهم است که در مورد بازه زمانی فکر کنید تا بتوانید آن را با انتظارات شخصی خود مقایسه کنید. درحالی که ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران بازه زمانی ده سال را برای تحقق بازگشت سرمایه و سوددهی در نظر بگیرند و این را بازه زمانی امن و مطمئن خود بدانند، برخی دیگر ممکن است قصد داشته باشند ظرف ۵ سال سرمایه خود را بازگردانند.

ارزيابي سابقه و پیشینه استارتاپ مي‌تواند این را آسان‌تر نماید تا بتوانند به‌طور تقریبی افق سرمايه‌گذاری را تخمین بزنند.  یکی از روش‌های ارزیابی و قضاوت در مورد پتانسیل یک شرکت جریان نقدی منفی است. اگر یک استارتاپ هنوز در مراحل اولیه خود است اما جریان نقدی منفی‌اش فوق العاده زیاد است، این ممکن است نشانه این باشد که سرمایه‌گذاران باید جهت بازگشت سرمایه و سود مدت زمان بیشتری را انتظار بکشند.

نرخ بازده مورد انتظار چیست؟

فرشته‌های سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر اگرچه غالباً مشتاق به کمک  کردن به کارآفرینان برای رسیدن به  موفقیت هستند، اما امکان کسب درآمد نیز بخش جذاب موضوع سرمایه‌گذاری است. تجزیه و تحلیل بازده احتمالی سرمایه‌گذاری مرتبط با یک استارتاپ خاص برای سرمایه‌گذاران که روی حداکثر کردن درآمد متمرکز هستند، ضروری است. بازهم، بازده بستگی به نوع سرمایه‌گذاری موجود دارد. برای یک فرشته سرمایه‌گذار، معمولاً پیش‌بینی بازده سالانه در بازه ۳۰ تا ۴۰ درصد است. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، میزان ریسک بالاتری را به عهده می‌گیرند که همین امر سبب می‌شود نرخ بازده بالاتری را انتظار داشته باشند. هنگام برآورد بازده، مواظب باشید از هیچ‌گونه دستمزد و هزینه‌ای که در رابطه با سرمایه‌گذاری است، غافل نشوید.

سرمایه‌گذاری چگونه بر تنوع‌بخشی تأثیر می‌گذارد؟

متنوع سازی معیار سنجش برای هر سبد سرمایه‌گذاری است و اولین هدف کاهش ریسک، بدون کاهش بازده است. هنگام سرمایه‌گذاری در یک استارتاپ، سرمایه‌گذاران باید از نحوه تأثیرگذاری آن بر میزان کل ترکیب دارایی و سطح ریسک خود آگاه باشند. (ترکیب کل دارایی در واقع  تقسیم کل دارایی‌ها در یک سبد سرمایه‌گذاری است. بطور کلی، دارایی‌ها را می‌توان به یکی از کلاس‌های دارایی اصلی اختصاص داد: سهام  اوراق قرضه، پول نقد و املاک و مستغلات.

با این وجود پیدا کردن تعادل مناسب می‌تواند مشکل باشد. در مورد سهام باید گفت که، شفاف بودن نوع دارایی و سرمایه‌گذاری به تخمین زدن میزان ریسک کمک می‌کند. استارتاپ‌ها به طرز تفکر متفاوتی احتیاج دارند، زیرا در اصل این یک موضوع تصادفی و احتمالی است. به عنوان یک قاعده کلی، بیشتر برای استارتاپ‌ که در آن تنها یک سرمایه‌گذار در امر سرمایه‌گذاری مشارکت می‌کند، شانس دستیابی به بازدهی کم تری را دارند. همچنین، اگر سرمایه‌گذاری انجام شده برای موارد متعددی اختصاص داده شود احتمال رسیدن به بازدهی مردود خواهد بود.

آیا یک استراتژی خروج واضح و مشخص وجود دارد؟

داشتن یک استراتژی خروج واضح و مشخص برای هرگونه سرمایه‌گذاری لازم است، اما در مورد استارتاپ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سرمایه‌گذاران باید کاملا از این موضوع آگاه باشند که چه موقع و چگونه می‌توانند سرمایه اولیه خود را به همراه هرگونه سود حاصل از آن پس بگیرند. به همین دلیل لازم است که از بازه زمانی در نظر گرفته شده جهت دستیابی به سود اطمینان حاصل کنید تا بتوانید جهت خارج شدن در زمانی مناسب تصمیم‌گیری کنید.

نکات کلیدی

حرف آخر

سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها فرصتی عالی برای سرمایه‌گذاران جهت گسترش سهمشان و مشارکت در موفقیت یک کارآفرینی است، اما سرمایه‌گذاری در یک استارتاپ محفوظ از خطا و اشتباه نیست. حتی اگر یک شرکت از جریان نقدینگی قوی  برخوردار باشد و آنچه که در کاغذ آورده شده است خوب به نظر برسد تضمین کننده این امر نیست که در دنیای واقعی هم همه چیز به این خوبی باشد.  وقت گذاشتن برای انجام راست‌آزمایی هنگام تحقیق درباره یک سرمایه‌گذاری در یک استارتاپ، چیزی است که سرمایه‌گذاران قادر به گریز از آن نیستند.

اقیانوس آبی
اقیانوس هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *